Het werd voor de Regularity deelnemers een blij weerzien met de discipline. De laatste wedstrijd dateerde immers al van in mei, met de Sezoens. En afgaande op de uiteindelijke resultaten lijkt er niets te zijn gewijzigd. De illustere VW Golf Diesel, het befaamde wagentje van 150 euro, prijkte bovenaan de tabellen. Luc Van den Bogerd, “Gonzo”, en Benny Nuyts hadden dus weer toegeslagen. Maar er is meer aan het verhaal dan dat…

Het werd een zomerdag zoals we er in België niet veel zien: staalblauwe hemel, her en der een verloren wolkenpluk en veel zon. Vaststelling 1: aan de start stonden 46 wagens, in plaats van de 30 die zouden worden toegelaten. Vaststelling 2: een lichtelijk ingekort parcours (en dat zal later zijn rol spelen in de wedstrijd). “We hebben een keuze gemaakt“, verduidelijkte Kris Peeters, PAK Antwerpen voorzitter en secretaris van het organiserende RT Titanic. “Met het inkorten van het parcours schiepen we de mogelijkheid om alle ingeschreven teams te laten deelnemen. Het was ofwel dat, ofwel moesten we 16 teams teleurstellen.”

Op naar KP1 dan, de proef van De Hese, met een beste prestatie voor Geert en Pascal Pierco, in de ludieke Alfa Romeo 33 in de kleuren van de Italiaanse “Polizia”. Het zou trouwens een van de constanten worden van deze wedstrijd, want de Pierco’s lieten, een uitzondering niet te na gesproken, mooie en regelmatige passages optekenen. Het zou hen uiteindelijk een tweede plaats opleveren, op amper 0.3 punten van de winnaars.

Die winnaars dan… Luc Van den Bogerd en Benny Nuyts waren binnen het klassement in geen velden en wegen te bekennen in de openingsfase van de wedstrijd. “Zijn ze van het blad afgevallen?”, vroegen enkele concurrenten zich schertsend af. Ze kwamen uiteindelijk tevoorschijn op een verre 42ste positie. “Er moet een fout zijn gebeurd“, liet co Benny Nuyts weten tijdens de regroup. “We hebben alles nagekeken en ik zie niet waar we verkeerd gingen. Ik begrijp dus niet waar we de enorme puntenlast vandaan halen.” Er werd overlegd en gerekend achter de schermen, en inderdaad, het euvel werd ontdekt. Een verkeerde afstand op Retiesheike, waar men voor de berekening van het gemiddelde een andere afstand had gebruikt, was er de oorzaak van dat diegenen die juist reden, uiteindelijk veel te snel bleken te zijn. Met dubbele strafpunten tot gevolg. Er volgde een rechtzetting (ook voor KP6 trouwens, dezelfde KP) en daarmee verschoven de plaatsen in het klassement, want na afloop van de 7de proef, opnieuw een passage op De Hese, schoten Van den Bogerd en Nuyts plots naar de top van de rangschikking. Een positie die ze niet meer zouden prijsgeven, temeer omdat KP8 werd geneutraliseerd. Dat was een gevolg van het in de gracht rijden van de onfortuinlijke Opel Ascona nr. 22, Nick en Bram Van Beek, waarop de organisatie besloot de proef de annuleren om het verdere tijdschema van de rally niet in het gedrang te brengen. Jan De Vos en Chris Goris, op een Alfa Romeo Giulia Sprint, pakten onder een daglicentie de derde podiumtrede.

Op uitzondering van het akkefietje met de afstand op Retieheike, verborg de Regularity in Kasterlee geen specifieke moeilijkheden. En met deze zege breiden Van den Bogerd en Nuyts hun voorsprong in het kampioenschap uit, temeer daar de andere tenoren verder weg in het klassement stonden. “De verschillen waren klein. Vijf punten kostten je al gauw een pak plaatsen. Het is dan ook moeilijk om dat weer goed te maken”, verduidelijkte Alex Van Dooren, 7de in de uitslag, ons. En voor de concurrentie wordt het nog lastiger want Benny Nuyts kan nu gebruik maken van een heuse tripmaster. “Met meerdere geheugens!”, juichte hij over zijn nieuwe speelgoed… De smartphones die uit hun houder van de voorruit vallen en de meetlatjes lijken nu voorgoed verleden tijd te worden!

(vas/foto:wb)