Afgelopen zomer reden we op de redactie van autosportwereld.be met diverse en tegelijkertijd zeer uiteenlopende wagens. Zo konden we ook twee ‘neven’ vergelijken, met name de gloednieuwe Skoda Kodiaq en de vernieuwde Audi Q5, beide met een automatische versnellingsbak en een dieselmotor van goed 190 pk.

 

Skoda heeft naast de Yeti nu ook een middelgrote en grote SUV, in concreto de Karoq en de Kodiaq. Wij konden met die laatste proefrijden, in de 2.0 CRTDI 190 pk-versie, uiteraard met vierwielaandrijving en een heel fijne 7-trapsautomaat DSG.

De Skoda Kodiaq is eigenlijk de ultieme Skoda, want een uitblinker op vlak van comfort, rijplezier en bovenal bijzonder ruim. Hoewel de Kodiaq het onderstel van de Volkswagen Tiguan en de Seat Ateca overneemt, maar met een 11 centimeter langere wielbasis dan de Tiguan, kan de nieuwe SUV uit Tsjechië tot zeven zitplaatsen aanbieden. Zonder die zeven plaatsen… is er een zee aan ruimte voor de inzittenden en tevens veel opbergruimte. Verder heeft deze wagen alle kwaliteiten die bij het merk al zo vaak geroemd zijn.

Op de weg is de Kodiaq van alle markten thuis, zuinig en comfortabel op de autosnelwegen en als de bestuurder de Kodiaq in ‘Sport’ modus zet, dan komt de grote Tsjech zelf aardig uit de hoek op zeer kleine, sportieve wegen. Enige bemol, de voorzetels, die na een tijd erg hard aanvoelen.

Maar het eindverdict is gewoon zeer goed, dit is een wagen, ook vanwege de democratische prijzen in vergelijking met de premiummerken, die absoluut kan bekoren.

In vergelijking met de Kodiaq is de nieuwe Q5 190 Pk TDI iets mooier en ‘meer premium’ afgewerkt, maar de neef uit Ingolstadt biedt wel niet dezelfde praktische ruimte, noch de haalbare prijs van de Skoda. In vergelijking met de voorgangers is deze editie van de Q5 wat moderner, met onder meer de nieuwe – optionele – Matrix-ledkoplampen, maar vooral technisch is de auto heel wat veranderd in vergelijking met de voorgangers.

Uiteraard is deze Q5 een typisch Audi-product, met excellente rijkwaliteiten – en betere zetels dan de Kodiaq -, maar de prijs en de meer beperkte binnenruimte doen het verdict toch overhellen in het voordeel van de Tsjech.