Met 119 geregistreerde inschrijvingsformulieren en eventuele verrassingen in laatste instantie die altijd mogelijk blijven, ontvangt Kronos Events opnieuw een vol huis voor de 25 Hours VW Fun Cup, die plaatsvindt van 6 tot 9 juli in Francorchamps. Voor zijn 20ste editie kan de langste race ter wereld opnieuw rekenen op een startlijst om van te dromen, met een smakelijke combinatie van de vaste waarden van de VW Fun Cup, sterren die een gastoptreden maken en heel wat amateurrijders die in de wolken zijn om deel uit te maken van het feest.

Voor het brede publiek vormen de aanwezigheid van Jacky Ickx en zijn vijf kinderen (Larissa, Vanina, Romain, Clément en Joy) en het competitiedebuut van Tom Boonen (in een team met Anthony Kumpen, Bert Longin en Ruben Van Gucht op de #114) de meest opvallende trekpleisters! Voor de autosportliefhebbers volstaat een blik op de deelnemerslijst om een indrukwekkend aantal referenties op te merken, die niet zullen twijfelen om de strijd met elkaar aan te gaan. Eric van de Poele, Wolfgang Reip, Nico Verdonck, Ghislain de Mévius, Maxime Soulet, Pierre-Yves Corthals, Fabrizio Gollin (dubbele winnaar van de 24 Uur van Spa), Frédéric Bouvy, Alexis van de Poele, Jean-Pierre Van de Wauwer, Stéphane Lémeret of Alain Ferté… Allemaal bekende namen voor de liefhebbers!

Bij de bookmakers rukken enkele teams zich los en zullen zij dus de favorietenrol op zich moeten nemen. We denken dan vooral aan Allure Team, dat ruim aan de leiding gaat in het kampioenschap met de #277, een auto die al tweemaal zegevierde in de 25 Hours. Het Luikse team – ook gekend voor zijn bijna feilloze strategie – heeft met Cédric Bollen, Guillaume Mondron, Sébastien Kluyskens en Frédéric Bouvy een te duchten viertal in handen. Maar talrijk zijn zij die de titelhouders het vuur aan de schenen willen leggen. Zo doet Comtoyou een beroep op de jonge Mathieu Detry, Sam Dejonghe en Denis Dupont (die twee laatsten maken deel uit van het RACB National Team) om de #287 in de voorposten te nestelen. Met Martin Leburton, Stéphane Perrin en Didier Van Dalen heeft ook AC Motorsport voldoende argumenten om zich te laten gelden met de auto die voortaan het nummer #888 draagt, een nummer dat uiteraard niet toevallig werd gekozen.

Bij de gebruikelijke tenoren van het kampioenschap moet ook de formatie Socardenne by Milo in het oog gehouden worden, aangezien de #280 wordt bestuurd door de dubbele voormalige winnaar Fred Caprasse, samen met Kevin Balthazar, Lorenzo Donniacuo en Christophe Nivarlet. Een andere eenzitter van Comtoyou (de #291 van Dominique Bustin, Jordan Latragna, David Dermont en Maxime Lieutenant) en de #285 van het Italiaanse 8KS Corse Team (Claudio Cappelli-Gilles Debrus-Gabriele Torelli) mogen eveneens op de zege mikken. Tot slot – deze lijst is allesbehalve volledig – heeft Pharmarome (Gilles Smits-Jérémy Peclers-Arnaud Galle-Jonathan Peeters) de intentie om zijn vierde plaats in het kampioenschap te verdedigen tegen andere teams die wel eens voor de verrassing zouden kunnen zorgen, zoals de #44 Jac Motors 1 by MTE (Laurent Jaspers-Stéphane Henry de Frahan-Johan Huygens-Yvan Muller) of de #417 SP Racing by AC (Sébastien Incardona-Pascal Raes-Adrien Brucculeri-David Desaeger).

De zege als enige doel

Daarnaast zijn er de teams die niet meteen meestrijden voor het kampioenschap, maar die van de 25 Hours een van de hoogtepunten van het seizoen hebben gemaakt! De #2 DRM Motorsport 2 komt met Edouard Mondron, Matthieu de Robiano, Wolfgang Reip, Nico Verdonck, Ghislain de Mévius en Sébastien de la Serna aan de knoppen zeker geen bijrol spelen. Dezelfde vaststelling geldt voor de #19 RLB by Allure Team van Maxime Soulet, Pierre-Yves Corthals, Claude Pirson en Stéphane Boulanger, derde in de editie 2016. Ze zijn misschien minder gekend, maar de rijders van de #24 Petrolheads (Guillaume Dumarey, Pol Van Pollaert, Stefan Talpe en Jean Glorieux, recent nog winnaar in de Road to Le Mans) stonden vorig jaar niet toevallig als tweede op het podium! De dubbele winnaars Patrick Van Impe, Amin Bentchikou en Benoît Dupassage (met de versterking van Jean-Pierre Baudart en de jonge Timo Van Impe op de #56 PVI – Arabian Sun Morges by DN’S) weten eveneens hoe ze een race van lange adem moeten aanpakken.

Laten we de vele buitenlandse teams niet over het hoofd zien! De verschillende leden van de Britse afvaardiging – die over het algemeen een beroep blijven doen op de VW Fun Cup Evo1, minder snel dan de meer recente Evo3 – zullen vooral strijden voor een overwinning in de klasse, maar de Franse teams hebben duidelijk de ambitie om de degens te kruisen met de Belgen. Speerpunten zijn vooral de #219 TFE by GPC (Laurent Dub-Clément Dub-Grégory Servais-Hugo Chevalier) en de #404 Groupe Lemoine (met een Frans-Belgisch viertal dat bestaat uit Philippe Lemoine, Alain Ferté, Pierre Lalmand en Michaël Leenders, een dubbele winnaar van de 25 Hours). Maar anderen willen eveneens de handschoen opnemen tegen de Belgische teams, zoals de #288 Orhes – Racing met voormalig Frans GT-kampioen Olivier Pernaut (de zoon van tv-journalist Jean-Pierre), acteur en komiek Arnaud Tsamère, Guillaume Bréard en de onverslijtbare Pierre-Yves Rosoux aan het stuur.

Tweezitters: de race in de race

Specifiek aan de VW Fun Cup zijn de Tweezitters die hun race afwerken en tegelijk passagiers aan boord nemen, om een onvergetelijke ervaring te beleven op de achtbaan van de Ardennen! Voor velen is de enige ambitie om plezier te beleven en honderden eenmalige corijders plezier te laten beleven, maar toch is er een klassement voor het twintigtal Tweezitters aan de start.

TML Racing heeft de categorie voor de Tweezitters al viermaal op zijn naam geschreven, waaronder ook de twee voorbije edities. De familie de Liedekere (Boudouin, Florent en Sylvain), Charles Bernard Héger en Alexandre Jadot zijn daarom nog niet de grootste favorieten. Die rol komt toe aan het team van Monster Trendy, dubbele kampioen in de European VW Fun Cup, maar nog altijd op zoek naar een eerste succes in de belangrijkste race van het seizoen. Met Jean-Pierre Van de Wauwer en Sarah Bovy aan hun zijde hopen Francis Plunus en Eric Jardon het tij te doen keren! Opgepast ook voor de #365 CARPASS LRE by DRT (Stéphane Lémeret-Miguel Coppieters-Philippe Reynens-Philippe Wintgens-Alain Jadot), de winnaars van 2014.

Bij de overige potentiële hoofdrolspelers vermelden we zeker en vast de #356 by Milo Racing met een te duchten bemanning (Fabien Kieltya-David Nevers-Christian Houben-Gaël Frère-Arnaud Tsamère-Pierre-Yves Rosoux) en de #360 CBRS by AC (Michel Koning-Philippe Fisette-Alain Dupont). Die lijst is uiteraard onvolledig en in een race over 25 uur is een verrassing nooit uitgesloten…

Na twee kwalificatiesessies op vrijdag (11.30u en 18.15u) en een warm-up op zaterdagochtend, wordt de start van de 20ste edtie van de 25 Hours VW Fun Cup gegeven op zaterdag 8 juli om 16.00u. En het spektakel geleverd door het eindeloze peloton van bijna 120 Dolle Kevers die voor het eerst de Raidillon beklimmen zal opnieuw meer dan de moeite waard zijn!