Audi heeft de nieuwe A5 en A5 Sportback al een tijdje voorgesteld en recent reden wij met de meest krachtige versie, los uiteraard van de S5 Sportback. Onze testwagen was de Audi A5 Sportback 2.0 TFSI Quattro S tronic. Een hele mondvol, maar dat mag voor een wagen die ons vanaf de eerste meter wist te overtuigen.

Foto’s: © Benjamin Renard

 

Audi heeft de afgelopen 2 à 3 decennia definitief een plaatsje bemachtigd bij de premiummerken. Om daar te blijven, bouwt het merk uit Ingolstadt niet enkel steengoede wagens, maar ook mooie auto’s, die bovendien de bestuurder heel wat rijplezier bezorgen. De A5 Sportback is daar geen uitzondering op. De lijn van de wagen is gewoon schitterend en in de ‘Sport’ uitvoering staat de A5 met vier deuren er echt. Want die vier deuren, dat is uiteraard het grote verschil met de klassieke A5, die alleen toegang vooraan verschaft. De Sportback is dus gemakkelijker bereikbaar achteraan, maar en dan komen we bij misschien wel de enige bemol van de auto, de zitplekken achteraan zijn eerder bescheiden, zeker qua beenruimte. Vooraan daarentegen beiden de sportzetels een perfecte zithouding en de bestuurder heeft de indruk van in een zeer sportieve wagen te zitten, eerder dan een soort coupé-berline… De ergonomie is optimaal en alles staat in functie van de bestuurder.

De grootste verrassing is de motor. Eerder reden we met de nieuwe 2 liter benzine van een rechtstreeks, Duitse concurrent, maar deze 2.0 TFSI met 252 pk en 370 Nm koppel is van een geheel andere orde. Op ieder moment is het vermogen van de wagen beschikbaar en de acceleratie is steeds indrukwekkend, we herhalen het, voor een 2.0 liter, in een wagen die toch goed 1.500 kilo weegt.

In combinatie met de schitterende S tronic, moet dit zowat het beste zijn dat de markt op dit ogenblik in dit segment biedt. De Quattro aandrijving is uiteraard zeer goed, maar dat behoort tot de vaste waarden van het merk. De combinatie van de krachtbron en de Quattro vierwielaandrijving resulteert in een gewoonweg schitterende auto.

Over de afwerking en de kwaliteit van de wagen, hoeven we eigenlijk niet uit te wijden, die zijn zoals mag verwacht worden van een bolide die met opties goed 70.000 euro mag kosten. Over die opties gaan we niet uitweiden, maar inderdaad het blijft een heikel punt bij de Duitse premiummerken…