Er was heel wat mooi volk in de paddock tijdens het WK rallycross-weekend te Mettet. Daar liepen we ook Sven Smeets, Directeur bij Volkswagen Motorsport, tegen het lijf. Niet toevallig in de buurt van het PSRX-team. PSRX is de officiële naam van het team van Petter Solberg, dat mede gesteund door VW Motorsport, met de VW Polo een gooi doet naar de wereldtitel bij de rijders en teams. De Zweed Johan Kristoffersson en de Noor Peter Solberg vormen het rijdersduo en het was Kristoffersson die Sven Smeets op zondag met een tweetal dagjes vertraging een mooi verjaardagscadeau schonk door de overwinning binnen te halen, de eerste voor PSRX en VW dit jaar. Een prima gelegenheid om enkel vragen te lanceren richting de directeur van VW Motorsport.

ASW: U waardeert de sfeer van het rallycross en met name die de fans de gelegenheid hebben dicht bij de teams en rijders te komen heel erg. Vreest u dat zoiets met de groei van de sport zal verdwijnen?

Smeets: “Dat denk ik niet, want het is iets unieks dat we moeten behouden in deze sport. Het maakt net deel uit van het DNA van rallycross.

ASW: We zien nu reeds namen als Solberg bij VW, Loeb bij Peugeot, Scheider, Ekström, Block in een zestal permanente teams. Is er naar uw gevoel nog marge voor verdere groei en zal die er ook komen gezien we nu reeds twee jaar na elkaar rond de 18 rijders blijven hangen en waarbij enkelen (Robin Larsson, Anton Marklund) zelfs een stap terugzetten.

Smeets: “Ik denk dat een goede basis van 6 tot 8 teams met 2 tot 3 auto’s genoeg is met daarbij nog enkele gastrrijders. Er is zeker nog marge voor groei in andere aspecten van de sport. TV en Social media kunnen zeker nog verbeterd worden. Het is een zeer unieke sport met veel actie in een korte periode en dat past bij het hedendaagse leven van de jongere generatie. Het uur van 15 tot 16u op zondag kan men zeker uitwerken tot iets waarvoor men naar de rallycross komt of voor TV of PC plaats neemt.

ASW: Rallycross bestaat dit jaar reeds 50 jaar, maar is nog maar vier jaar een WK. Had u voordien reeds van deze tak gehoord en zo ja, wat was uw kijk op deze sport?
Smeets: “Ja, want als kind ben ik vele malen naar de EK op de Duivelsberg geweest. Martin Schanche was mijn held in deze sport. Daarna ben ik de sport een beetje uit het oog verloren, maar sinds Petter en het WK volg ik het weer erg intensief.

ASW: Is e-rallycross een gegeven dat we erg binnenkort kunnen zien? Worden de RX-wagens aangedreven door de huidige traditionele brandstof dan vervangen? Moet RX daar een pionier in worden?
Smeets: “Wel laten we zeggen dat Rallycross een mogelijkheid is voor e-Motorsport. Ik denk niet dat de ene de andere zo snel zal vervangen, maar eerder dat e-rallycross eerder een nieuwe andere serie wordt. Misschien is het  meer voor steden, cfr  Formule e? Het is nog een beetje te vroeg maar het is wel zo dat meer en meer constructeurs geïnteresseerd zijn in dat thema.

ASW: Hoe is eigenlijk de samenwerking met PSRX tot stand gekomen en wie heeft welk aandeel/bijdrage in de huidige structuur?
Smeets: “PSRX en VW Zweden hebben bij ons aangeklopt en van daaruit is de samenwerking gegroeid. PSRX is verantwoordelijk voor de races, hospitality, rijders…. Wij brengen auto’s en enkele mensen naar de races als ondersteuning voor het PSRX team. Het team op een race bestaat  60% uit PSRX en 40% VW Motorsport.”

ASW: Uiteraard kan niemand de toekomst voorspellen, maar is er een bepaalde termijn gekleefd aan de samenwerking en wat zijn de doelstellingen?
Smeets: “We zijn dit jaar gestart en zullen een balans opmaken in augustus. Dan besluiten we of we verder samen werken voor de volgende jaren.

ASW: Tot slot , u moet uw aandacht als directeur VW Motorsport uiteraard verdelen over diverse takken van autosport, welke wedstrijden wil u zeker nog bijwonen? En wat blijft u bij van Mettet?
Smeets: “Wel, Mettet zal me altijd bijblijven als onze eerste overwinning, maar ook als een zeer sfeervolle typische rallycross zondag met heel veel volk. Bijna alle races op Zondag waren fantastisch om te zien. Gepland staan zeker nog Zweden , Frankrijk , Buxtehude (Duitsland) en misschien Zuid Afrika. Alles hangt een beetje af van de kampioenschappen.