Het trio Rik Renmans, Wim Meulders en John De Wilde heeft de eerste editie van de Spa 400 op hun naam geschreven. In hun Speedlover Porsche 991 hielden ze op de meet een dikke halve minuut over op de merkgenoten Despriet-Bouvy, terwijl nog een Porsche, het exemplaar van Verhoeven-Van Parijs-Vanneste als derde over de meet kwam. De snelste toerwagen was de Marc BMW M2 V8 van Vanbellingen-Qvick-Van Rompuy, die knap vierde algemeen werden. De Spa 400 krijgt zeker een vervolg aldus de organisatie en het Circuit van Francorchamps.

Een uithoudingsrace volgens de regels van de kunst, met een onvoorspelbaar Ardennenweer, incidenten en onverwachte wendingen, maar ook een prima sfeer: dat waren de ingrediënten van de eerste editie van de Spa 400 die deze zondag van 11u00 tot 17u40 op de omloop van Spa-Francorchamps plaatsvond. Hoe dan ook is een nieuwe traditie nu al in de maak…

De polepositie was voor Fred Bouvy, die het samen met Vincent Despriet in de Porsche 991 Cup #27 deed. Het duo startte vooraan en bleef zeer lang op die plek postvatten. Gedurende vier uur beheersten Bouvy en Despriet de debatten, tot ze plots stilstonden… Wat gebeurde er? “Ik was even voordien zonder benzine komen te staan, net voor ik de pitlane inreed, maar ik raakte alsnog aan de box”, legt Bouvy uit. “Op een Porsche is er een veiligheid die voorkomt dat de motor in zo’n geval vastloopt. Die veiligheid bleef aanstaan toen mijn teamgenoot weer vertrok en de auto kwam dan plots tot stilstand aan de Combes. Zoals het voorzien was door de organisatoren, werd de auto teruggesleept, we konden het probleem snel oplossen en enkele seconden later reden we weer mee. Echter er ging net iets te veel tijd verloren om de zege alsnog binnen te halen.”

Ondanks een late remonte van ‘Fredbull’ kon een andere Porsche 991 Cup, de #232 van Wim Meulders, Rik Renmans en John De Wilde, zich vooraan handhaven. De auto was ook in handen van Speedlover en het was de bolide van de drie vrienden die als eerste over de meet reed van de Spa 400! Zij wonnen de race en de Division 3. De Porsche 991 Cup #233 van Verhoeven-Van Parijs-Vanneste maakte het podium volledig, een knappe prestatie, want ze vertrokken als laatste na een probleem tijdens de kwalificaties. De laatste 911 van het team van André Van Hoof, de Porsche 991 Cup #911 van Pierre-Yves Paque en Grégory Paisse werd tiende, nadat ze een wiel verloren op de Raidillon. Paque had heel even geluk dat hij niets raakte en kon na een bezoek aan de stand zijn weg verderzetten. Redant en Verhaeren werden na een crash tijdens de warm-up uitgeschakeld.

Bij de silhouetten van de Division 3, joeg de MARC BMW M2 V8 #340 van Tom Van Rompuy, Steve Vanbellingen en Erik Qvick heel de race op de diverse Porsche Cup, maar een drive through en een wat nukkige motorkap, maakten dat het trio de splinternieuwe bolide als vierde over de meet bracht, net niet op het podium. De andere silhouetten haalden ook de finish, met de Focus V8 VDS Racing Adventures #58 van Raphaël van der Straten en Pierre Dupont, die een probleem met de uitlaat hadden, als tweede, voor de Solution F #11 van Thierry de Latre du Bosqueau, de debutant Charles-Alexandre Durandy en Daniel Roustan, die ook hun klasse wonnen.

Wat een ontknoping in Division 2!

Een opvallende nieuwkomer in de Hundred Series by BGDC, was de RXC Domec van Jean-Marc Bourdouch, Yves Morel en Philippe Daniels. Deze leuke auto is eigenlijk een wegversie van een Radical. Deze wagen mag ook in competitie uitkomen en zes uur lang zou het team vechten met de Renault 21 Turbo van René en Xavier Danneels, samen met Michel Gilot. Op het ogenblik dat iedereen dacht dat de zege in de Division 2 en de top 5 absoluut binnen waren voor de RXC, moest de auto plots vertragen en de zege ging alsnog naar de onverslijtbare Renault #21! Nog maar eens bleek dat een race pas op de meet gereden is.

De top 3 van de D2 was voor de winnaar in de Klasse E, de BMW 120d #120 van Eddy Roesbeke, Wim Bradt en Gunther Van den Hove, die profiteerden van de problemen van de BMW 120d #125 van Geoffrey Heyninck, Jan De Vocht en Johan Van Loo, die vroeg in de race te kampen hadden met een gebroken stuurinrichting. De #125 werd nog wel tweede in de klasse, voor de overblijvende VW Golf V Cup TDI, van de Zwitser Andreas Kempf en de Nederlander Henk Thijssen.

Duel van de Leeuwen in de Division 1

Zoals verwacht, gaven de Peugeot RCZ Cup de toon aan in de Klasse A16T Division 1 en na de crash van de #188 van Jérôme Heinen en Gaëtan Hayot in Blanchimont, werd de race een duel tussen de #1 van Benoît Semoulin, François Semoulin en Anthony Lambert enerzijds en de #288 van Eric Dewaelhyns, Damien Dussoul en Caren Burton anderzijds. Na een reeks betere pitstops en een Stop & Go voor hun opponent haalde de #1 het uiteindelijk. De kampioenen van de D1 verdedigden hun titel dus met verve. In de klasse A16T was het uiteindelijk de RCZ Cup #388 van Lionel Vandercam en David Nevers die derde werd.

Intens, dat was ook het woord voor de strijd in de Klasse B, van de wagens met een motorinhoud tot 2 liter. De Vauxhall Astra Coupé #777 van de kampioenen Philippe Ménage en Guy Katsers domineerde de openingsuren, maar een aandrijfas die stuk ging, maakte dat het duo uiteindelijk vijfde werd. Dat maakte de zaak van de Nederlanders Yardi en Mick Hoogwerf die het met hun Renault Clio #85 haalden voor tweede ander deelnemers in een Clio. De #10 van Patrick Asnong en de debutant Nigel Bailly, die na een ongeval in een motorcrosswedstrijd in een rolstoel zit, werd tweede, voor de #37 van Hervé Deger en Olivier Debroux. Angélique Charlier en Sarah Bovy, samen met Laurent Simon werden met hun Clio #28 vierde. De Clio #503 van François Jeukenne, Gaël Frère en Philippe Hortulanus, gaven op met een probleem met de oliedruk.

Vermelden we nog de zege van de Porsche Boxster #24 van Neutelers-Beeckman-Denis in de Klasse D van de Division 1, en de aankomst van de Honda Civic #5 van Van Damme-Deridder-Verraleweck, als enige in de Klasse A (1600cc).

De enige wagen in Division 4 haalde het ook en dan hebben we het over de BMW 130d #100 van Vermeulen-Michiels-Gian, terwijl in de BMW Racing Cup, die samen met de BGDC een goed deel van hun seizoen afwerken, de zeges gingen naar Sari-Sari in de BMW M235i Racing Cup en Donniacuo-Donniacuo-Philips in de BMW Clubsport Trophy.

Na dit geslaagde debuut van de Spa 400 trekken de deelnemers nu naar Bourgogne waar de Hundred Series by BGDC op één mei de Dijon 300 afwerken.