Het is maar hoe je het bekijkt. Van 4 rondjes in China naar 10 rondjes in Bahrein… Sommigen zouden het een verbetering noemen. De vrije trainingen waren voor Stoffel opnieuw een calvarietocht. Maar in de ochtendsessie legde onze landgenoot in zijn McLaren-Honda wel 10 rondjes af en lukte in een 13de plaats. Op een gegeven moment stond hij zelfs 10de. En vervolgens doofde de Honda krachtbron uit. “Ik denk dat de motor ermee gestopt is”, liet Stoffel zijn crew weten. Hij parkeerde langs het circuit en kon na terugkeer in de pits volgen hoe zijn teamgenoot Alonso uiteindelijk strandde op een 10de plaats in de sessie. En ook met zijn tijd van 1:34.997 kon Stoffel met opgeheven hoofd aan de lunch bijschuiven want Alonso lukt 1:34.372 in 14 rondjes. De besttijd was voor Vettel met 1:32.697, voor het Red Bull duo Ricciardo en Verstappen.

De namiddag was een ander verhaal. De McLaren crew lukte er in om de krachtbron van de wagen van Stoffel te vervangen, en 40 minuten in de sessie kon de Belg voor het eerst de piste op. Enkele timide rondjes (8) brachten hem een 1’34″230… Maar onmiddellijk werd hem gevraagd het kalm aan te doen en de wagen binnen te brengen. De motorkap ging er af en even later viel het verdict: einde sessie voor Vandoorne, laatste plaats.. Alonso ging naar een 14de tijd met 1’32″897 en 31 afgelegde rondes. Dat is in F1 jargon nog steeds lichtjaren verwijderd van de toptijd van (opnieuw) Vettel, 1’31″310. De Duitser eindigde deze keer voor Bottas en Ricciardo.

De werkdagen beginnen voor Stoffel akelig veel op elkaar te lijken. Afwachten maar wat de kwalificaties zullen brengen.