Dit weekend start het nationale autosportseizoen op circuit echt, met een gloednieuwe race, de Spa 400. Eigenlijk krijgen we een soort revival van de oude Belcar, want in deze race vinden we GT’s, Silhouetten en toerwagens, maar geen prototypes. Het startveld voor de première oogt overigens zeer goed, met de vaste kern van de BGDC, maar ook heel wat Vlamingen die naar Spa trekken, naast de deelnemers van de BMW M235i Racing en de BMW 325i Clubsport Trophy.

Na de kwalificaties op zaterdag en de warm-zondagochtend tussen 9u00 en 9u30, wordt de echte start van de Spa 400 om 11u00 gegeven. De favorieten zijn de Porsche 991 Cup in Division 3, waaronder de teams Bouvy-Despriet, Paque-Paisse (als voorbereiding op de Total 24 Hours of Spa in juli), Meulders-Renmans-De Wilde, Verhoeven-Van Parijs-Vanneste, of nog Redant-Van Haeren. Tegen dat geweld uit Stuttgart, zien we de MARC BMW M2 V8 van Van Rompuy-Vanbellingen-Qvick, de MARC Focus V8 VDS Racing Adventures van van der Straten-Dupont, of de Silhouette Solution F van Latre du Bosqueau-Roustan.

In de Division 2 van de BGDC zien we uiteraard heel wat BMW, meer dan ooit in hun element op de omloop van Spa-Francorchamps. We denken dan aan de M3 van Bolle Debal-Bolle Debal, Pampel-Pampel-Rosoux, Pampel-Vermeulen, Verbeke-Smets (Compact M3) en Engelen-Van Mechelen. Ook andere Beierse modellen kunnen vooraan meespelen, zoals een 130d (Vermeulen-Michiel-Tak), een 120d (Heynink-De Vocht-Van Loo en Roesbeke-Brads-Van den Hove) en een 118d (Maes-Van Bael-De Cooman), zonder de mooie Z3 M Coupé (De Landsheere-Vandekerckhove-Kluyskens) te vergeten. In Division 2 zien we ook de originele RXC Domec van Bourdouch-Dodion-Morel, de snelle Renault 21 Turbo van Danneels-Danneels-Gilot, maar ook drie VW Golf TDI (Van Den Berge-Van Den Berge-De Smet, Heirman-Van Delm en Kempf-Thijssen).

Ook in Division 1 wordt de strijd intens, met de diverse Peugeot RCZ Cup uit de Klasse A16T die de favorietenrol op zich nemen… al moeten ze uiteraard ook de afstand volmaken. Semoulin-Semoulin-Lambert, Heinen-Hayot, Dewaelheyns-Dussoul-Burton en Vandercam-Nevers verdedigen de eer van de Leeuw, maar ze moeten rekening houden met de andere sterren uit de Klasse B, de Vauxhall Astra van Katsers-Ménage en de Renault Clio van Asnong-Bailly, Simon-Bovy-Charlier, Debroux-Deger, Bourgeois-Crefcoeur, Braun-Braekevelt, Van Kuyk-Leten, Leroy-Delencre, Hoogwerf-Hoogwerf, Jeukenne-Frère-Hortulanus en Duthoit-Franken-Vernaillen. Rekening houden doen we ook met de Honda Civic van De Laet-Van Billoen en Gillion-Thiroux.

In de klasse D van de D1, zien we de ‘flashy’ Porsche Boxster van Neutelers-Beeckman-Denis die het opneemt tegen de BMW E30 van Gilson-Cesari, terwijl de Honda Civic 1600cc van Van Damme-Deridder-Verraleweck het levende bewijs is dat niet iedereen heel veel paardenkracht nodig heeft om zich te amuseren.