NISMO… vijf letters die voor Nissan betekenen wat ‘M’ voor BMW is of AMG voor Mercedes. De sportieve afdeling van de Japanse constructeur heeft na de Juke en de GT-R nu ook de 370Z onder handen genomen en met succes. Met zijn atmosferische 3,7 liter onder de motorkap, goed voor bijna 350 pk en een koppel van 371 Nm, biedt de 370Z heel wat rijplezier.

De 370Z is een auto die in het oog springt: gespierd, compact en uiterst sportief. In vergelijking met de gewone uitvoering van de 370Z, een wagen die de spirituele opvolger is van de legendarische 240Z, vallen vooral de extra spoilers, de rode remklauwen en de rode sierstrippen op. Het geheel is sportiever, maar tegelijkertijd discreet.

Binnenin ademt de wagen één en al sportiviteit uit, met zeer goede kuipzetels, die een prima zithouding bieden, een zeer sportieve cockpit en een heerlijke kleine versnellingspook, om de manuele zesversnellingsbak te bedienen. Starten doen we de Nissan met een druk op de knop en wat dan volgt… is magie. Geen drukvoering, geen turbo, neen gewoon het rauwe geluid van een atmosferische, ‘dikke’ 6-cilinder krachtbron. Het motorgeluid als de wagen hoog in de toeren klimt, tot bijna 8.000 o/min, is gewoonweg briljant, een symfonie van brute kracht en puur genot.

Op de weg is de Nissan ook wat een sportwagen moet zijn, intens en een auto die niet zich niet zomaar laat sturen. In de 370Z moet je alert zijn, het is een auto die je zelf moet besturen, zonder dat de elektronica (te veel) tussen beide komt, en dat maakt dat autorijden terug echt… auto rijden wordt. Hoe dan ook, NISMO laat zien wat het kan en met een prijs van 46.500 euro, inclusief BTW, is de 370Z een zeer goed alternatief voor heel wat duurdere Duitse bolides.