Al sedert 2013 kennen we binnen de rally ook een “Pinto Cup”. Het is een volledig privé-initiatief, dat telt op de medewerking van zijn deelnemers. De cup is voorbehouden voor de wagens met een zogenaamde Pinto-motor. Fords dus, want het is de Amerikaanse constructeur die de krachtbron introduceerde. De Pinto Cup bracht ons het leuke “Pinto Village”, een gezamelijke servicezone waar alle teams verzameld zitten en waar de prestaties kunnen worden bediscussieerd.

Nemen we u eerst even mee op een korte technische geschiedenisles. De motor was gek genoeg een Europees product en werd ontwikkeld om de Europese modellen (in casu de in Duitsland geproduceerde Taunus en Cortina) aan te drijven. In 1970 zagen we voor het eerst de TL motor (van ‘Taunus Line’) verschijnen, in vijf verschillende motorisaties van 1300cc tot 2000cc. Taunus, Cortina, Escort, Capri, Granada, Scorpio, Sierra en de Transit bestelwagen ontvingen allemaal versies van deze motor. Eén van de populairste versies was de tweeliter, de variant met hoge compressie was het standaard model. De vroege modellen haalden zeer bescheiden vermogenscijfers. De tweeliters konden in de Mustang modellen uit de jaren 80 wel de barriére van de 200 pk doorbreken (205 is het cijfer dat naar voren wordt geschoven). Maar ook dat blijft nog een stuk onder de BDA monsters die in vele Escorts binnen het BK zitten. De motor werd ook naar de Verenigde Staten geëxporteerd en kwam er terecht in de Ford Pinto wagen, vandaar dus de naamgeving.

Het eerste kampioenenduo van de “Pinto Cup”, Nico Catteeuw en Claude Liefooghe, werden ergens op een druilerige novemberavond in 2013, gelauwerd in Kortrijk. De nieuwbakken kampioenen vatten het toen goed samen in volgende verwoordingen: “We zijn blij dat er zoiets als de Pinto Cup bestaat. Met een BDA [de meest gebruikte Ford competitiemotor] kijk je algauw tegen een prijskaartje aan van 25000 euro. Niet iedereen kan dt betalen. Met deze cup kan men ook een beperkt programma rijden, afhankelijk van het budget.”

De Ford Pinto Cup zal ook in 2017 opnieuw plaatsvinden. Maar er is in de loop van de jaren wel een evolutie geweest. Was de Pinto Cup in de begindagen nog sterk ‘regionaal’ getint, dezer dagen zoeken de inrichters in toenemende mate een gevarieerd programma. Voor 2017 prijkt er bijvoorbeeld nog maar 1 VAS regionale wedstrijd (Wervik) op de kalender! Waalse ASAF rally’s, BK wedstrijden en de toch wel prijzige Ypres Historic staan voor de rest op het programma. In 2017 zien we een terugval in het aantal deelnemers, maar de organisatie mikt op een zevental vaste deelnemende teams.

In Hannuit gaat men van start met een wel erg klein veld van 4 deelnemers: Anckaert-Demets, Temperville-Van Eeckhoutte, Warnez-Bosen en Verhaeghe-Peeters. Bovendien is nu al zeker dat de regerende kampioen Jeroen Van Wanseele wegens tijdsgebrek zijn titel nauwelijks zal kunnen verdedigen.

Pinto Cup kalender 2017

11/12 maart Rally van Hannuit (ASAF)
08/09 april TAC Rally Tielt (BK)
10/11 juni Rally van Wervik (VAS)
23/24 juni Ypres Historic Rally (BK)
02/03 september Rally de la Semois (ASAF)
07/08 oktober Rally van Doornik (ASAF)