Subaru is vooral bekend voor zijn snelle en/of praktische vierwielaangedreven wagens, maar het Japanse merk bouwt sinds enkele jaren ook een sportieve coupé met achterwielaandrijving. Die BRZ is nu aan zijn tweede generatie toe en het gaat om meer dan een facelift.

De BRZ, met zijn 2-liter 4-cilinder boxer onder de motorkap, staat qua filosofie een beetje haaks op de andere – vierwielaangedreven – bolides van het Oosterse merk. De auto is goed voor een vermogen van 200 pk en weegt amper 1241 kilogram, wat uiteraard betekent dat rijplezier echt op de afspraak is, in de filosofie van Colin Chapman. Het design van de BRZ oogt meer aerodynamisch dan de eerste generatie en wat vooral opvalt, is het erg verzorgde interieur van de kleinste van de Subaru-familie. Binnenin ademt alles sportiviteit uit en de enige bemol is de rijhouding voor grotere mensen, maar daar kan mogelijk een mouw aan gepast worden.

Wij reden met de wagen op de Lapland Driving Track in Finland, waar de wagen uiteraard was uitgerust met spijkerbanden. Op een ondergrond van sneeuw en ijs, toonde de BRZ zich, op zijn aangepaste rubbers, uitermate wendbaar, makkelijk te controleren en perfect in balans. Het lage zwaartepunt, mede dankzij de Subaru Boxer krachtbron die meer naar achteren is geplaatst, is daar niet vreemd aan, net zoals het beperkte gewicht en de perfecte gewichtsverdeling.Kortom, de BRZ is een echte sportwagen en dat voor een haalbare prijs.

De BRZ is er vanaf 33.795 euro.